مزایای بازاریابی دهان به دهان و باشگاه مشتریان

مجله علم و فناوری
مزایای بازاریابی دهان به دهان و باشگاه مشتریان

امروزه مصرف کنندگان با هزاران انتخاب رو به رو هستند، نه تنها راجع به این‌که چه بخرند، بلکه از کجا بخرند؟

پیچیده کردن این انتخاب بر حسب محصولات، خدمات و فروشنده‌ها به عنوان دریای بیکران یکنواختی محسوب می‌شود که پاسخگویی به سوالاتی مانند: " کدام یک برای من بهتر است؟" را برای مشتری مشکل می‌کند.

کی باید موهایم را اصلاح کنم و چگونه تصمیم بگیرم که چه مدلی برای من مناسب است؟ وقتی گرسنه هستم چه بخورم؟ چگونه تصمیم بگیرم که از کجا بخورم؟ کی باید لباس بخرم و از کجا و چه لباسی بگیرم؟

صدها پرسش از این نوع در زندگی روزمره برای هریک از ما پیش می‌آید.

در هر منطقه از هر شهر ده‌ها و صدها فروشگاه و عرضه کننده برای هریک از خدمات و کالاهای مورد نیاز وجود دارد.

این ارقام در سطح سراسر کشور، رقم بسیار بزرگی است و ازدیاد کالاها و خدمات را نشان می‌دهد؛ موقعیتی پرجمعیت، شلوغ و شاید گیج‌کننده برای خریداران.

آیا خریداران باید به فروشگاه‌های بزرگ مثل رفاه یا شهروند بروند یا فروشگاه‌های کوچک محلی؟ 

یا صرفاً بایستی از طریق اینترنت خرید کنند؟ 

شرکت‌های زنجیره‌ای قادرند در مورد قیمت‌گذاری، انتخاب و خدمات مشتری گفتگو نمایند. به این معنا که شما بایستی در سطوح دیگری رقابت کنید.

با برقراری ارتباط شخصی با مشتریان، با ایجاد روابطی بی‌نظیر با مشتریان، یا آن‌چه که ما آن‌را «باشگاه مشتریان» می‌نامیم، فروشگاه شما در برابر رقبا دوام پیدا می‌کند. 

ما در این مقاله نحوه استفاده از بازاریابی دهان‌به‌دهان به منظور ایجاد باشگاه مشتریان برای فروشگاه شما را نشان خواهیم داد.

با به کارگیری تکنیک‌های پژوهشی، رفتارهای متقابل فردی با مشتریان و بازاریابی دهان‌به‌دهان، و با تربیت و پرورش گروه وفاداری از مشتریان برای فروشگاه خود، قادر به مقابله با این رقابت خواهید بود.

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان‌به‌دهان و باشگاه مشتریان چیست؟

بازاریابی دهان‌به‌دهان عبارت است از فرآیند رد و بدل شدن اطلاعات، به ویژه معرفی محصولات و خدمات، به طور غیررسمی، مابین دو نفر.

در گذشته، بازاریابی دهان‌به‌دهان به پدیده‌ای صرفاً محاوره‌ای و شفاهی محدود بود، اما اکنون انواع دیگر گفتگوها (از قبیل محتوای اینترنتی) نیز کاربرد دارند.

در این نوع گفتگوها، منبع، بسیار معتبر است، از این‌رو نسبت به سایر روش‌های ارتباطی فرق می‌کند.

یعنی، شخصی که اطلاعات ارائه می‌دهد، از نظر شخصی که اطلاعات دریافت می‌کند، منبعی کاملاً معتبر است. 

به خصوص وقتی که آن فرد، شخصی که به او اطلاعات ارائه می‌دهد را می‌شناسد. 

باشگاه مشتریان، سیستمی سازمان‌یافته از ارتباط با مشتری است. سیستمی که در آن، هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی با مشتریان رابطه دائمی دارید. این ارتباط شخصی، تک‌به‌تک بوده و تائید می‌کند که شما از اهمیت هر مشتری نسبت به کسب‌وکارتان آگاه هستید. باشگاه مشتریان، سرچشمه تبلیغات دهان به دهان برای فروشگاه شما خواهد بود.

نظرات (۰)

نظر بدهید

پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد. موارد الزامی با ستاره (*) مشخص شده اند.

مطالب مرتبط